Βοηθήματα Δ τάξη

 

  • 2. 4. Συμπληρώνω ή όχι το ν στα άρθρα τον και την μπροστάαπό τα παρακάτω ουσιαστικά :το__ κόσμο τη__ βραδιά το__ ψαράτο__ σταθμό τη__ στολή τη__ ευγένειατο__ αέρα τη__ αίθουσα το__ θεότη__ ακακία το__ ουρανό το__ βοσκό5.Σημειώνω το(ν) ή τη(ν) μπροστά από κάθε λέξη:α)____ στ)_____εορτ ια)_____ιστορί ιστ)___εξοαθλητή ή α χήβ)_____καιρό ζ)_____γέφυ ιβ)_____βενζίν ιζ)___δρομ ρα η έαγ)_____χαρά η)_____φθόγ ιγ)_____ντόπιο ιη)___σελή γο νηδ)___πεζοδρό θ)_____ψάλτ ιδ)_____ξακου ιθ)___χάρτμιο η στή ηε)____σάλπιγ ι)_____σεβα ιε)_____θεατή κ)___θόρυγα σμό βο6.Να γράψεις τα παρακάτω ρήματα στα δύο πρόσωπα. (κάθομαι, πιέζομαι, βρέχομαι, χαίρομαι, λούζομαι, φοβάμαι) …………… …………… …………… …………… αυτή …………… αυτοί …………… …………… …………… …………… …………… …………… …………… 7.Να γράψεις δίπλα στους αριθμούς τα απόλυτα και τα τακτικά αριθμητικά: Αριθμοί Απόλυτα αριθμητικά Τακτικά αριθμητικά 1 …………………………… πρώτος, πρώτη, πρώτο 3 …………………………… …………………………… 4 …………………………… …………………………… 9 …………………………… …………………………… 13 …………………………… …………………………… 35 …………………………… …………………………… 90 …………………………… …………………………… 900 …………………………… ……………………………
  • 3. 8. Να συμπληρώσεις σωστά: (4) ……………….φίλοι συζητούν. - Εγώ, λέει ο (1) ………….. . μάζεψα από τα κάλαντα (12) ευρώ. - Έρχεσαι (2) …………… του λέει ο άλλος. Εγώ έχω πάνω από (20)…………. Τα πιο πολλά μου τα έδωσε (1) ……. θείος μου. - Εγώ λέω να πάμε στο σπίτι (1) ……. από εμάς και να τα μοιραστούμε, είπε ο (3) ………..της παρέας. - Αυτό (1) ……..φορά δεν είναι σωστό, είπε ο (4) ………….., καθώς μετρούσε τα (19) …………….ευρώ του. 9. Διαβάζω τις προτάσεις και γράφω τους αριθμούς με λέξεις:Η Βουλή των Ελλήνων έχει (300) _____________________βουλευτές.Η θητεία των (300) _____________________ βουλευτών είναι για(4) ______________ χρόνια. Οι υποψήφιοι βουλευτές στις εκλογέςξεπερνούν τους (1000) _______________. 10. Να συμπληρώσετε τους πίνακες:μονό- οφθαλμόςμονο- σανδάλιμονό- ώραμονο- σελίδαμονό- λόγοςμονό- γράμμαμονο- κατοικίαμονό- ζυγόςμονο- θέσημονό- πλευρά
  • 4. δι- κρόκοςδι- στήληδι- στίχοςδι- πόδιδισ- εκατομμύριοδι- σελίδαδι- πρόσωποτρισ- ευτυχισμένοςτρισ- άθλιοςτρισ- άγιοςτρισ- εγγόνιτρι- συλλαβήτρι- γωνίατρι- λεπτότετρα- θέσητετρα- χορδήτετρα- πάχος10. Ξημερώνει, καλημερίζουν: Να κάνετε τη χρονικήαντικατάσταση των ρημάτωνΕνεστώταςΠαρατατικόςΑόριστοςΣτιγμ. Μέλ.Εξακολουθ.Μέλ.ΠαρακείμενοςΥπερσυντέλικοςΣυντελεσμένοςΜ.
  • 5. 11.Κάνω χρονική αντικατάσταση στα ρήματα: πετούσαμε,είχε μετρηθεί, θα ξεχαστείτε.ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛ. ΣΤΙΓΜ. ΜΕΛΛ. ΕΞΑΚΟΛ.ΑΟΡΙΣΤΟΣ ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ ΣΥΝΤ.ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ 12. Κλίνω τα ρήματα φουσκώνω στον ενεστώτα καιπαρατατικό και πιάνομαι στον ενεστώτα και παρατατικό .ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣΦουσκώνω Πιάνομαι13. Γράφω χωριστά τις φράσεις όπου έχουμε μεταφορά καιχωριστά αυτές όπου έχουμε κυριολεξία:(γλυκιά ανάμνηση, γλυκό αχλάδι, πικρά λόγια, καθαρό νερό,καθαρά λόγια, πικρός καφές, ασάλευτη πίστη) ΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ
  • 6. 14. Να τοποθετήσετε τις λέξεις στην κατηγορία που ανήκουν:ζάχαρη, γλυκός, ωραίος, βαθύς, σκοτεινός, παίζω, αράχνη,μαύρος, πράσινος, ήσυχος, καρδιά, κλάμα, τραγούδι,παιχνίδι, τρέχω, ανεβαίνω, σκοτεινιάζω, δουλειά, άλογο,πεινώ, διαβάζω.ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΡΗΜΑΤΑ15. Ξαναγράφω το παρακάτω κείμενο με τέτοιο τρόπο, ώστετην πρώτη φορά να φαίνεται ότι τα γεγονότα έγιναν στοπαρελθόν και στο δεύτερο να φαίνεται ότι θα γίνουν στομέλλον: Ο περσικός στόλος καταφθάνει στην Αττική. Οι στρατιώτεςκατεβαίνουν από τα καράβια και στήνουν ένα πρόχειροστρατόπεδο. Στην Αθήνα, ο Μιλτιάδης πείθει τους Αθηναίους νααντιμετωπίσουν τους Πέρσες στο Μαραθώνα. Η περιοχή έχειβάλτους, πέτρες και είναι δύσκολη για το ιππικό. Σε λίγες μέρεςλίγοι Αθηναίοι παρατάσσονται μπροστά στους Πέρσες. ΟΜιλτιάδης ενισχύει τις άκρες τις παράταξης. Οι Αθηναίοι κάνουνεπίθεση πρώτοι με τρεχάλα. Έτσι, προλαβαίνουν τους Πέρσεςτοξότες πριν αυτοί χτυπήσουν. Μέχρι το βράδυ, οι Αθηναίοι νικούν.Οι Πέρσες φεύγουν και ο Ιππίας χάνει την ευκαιρία να ξαναγίνειτύραννος.
  • 7. Α. Χθες:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Β. Αύριο:…………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  • 8. ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ Το τελικό ν Τα άρθρα : το(ν), τη(ν), ένα(ν) Το αριθμητικό: ένα(ν) Η προσωπική αντωνυμία :αυτή(ν)- τη(ν)( η προσωπική αντωνυμία αυτόν-τον διατηρεί πάντα το τελικό ν) Οι άκλιτες λέξεις : δε(ν), μη(ν)Διατηρούν το τελικό ν όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από : φωνήεν: α,ε,η,ι,ο,υ,ω ( δίψηφο φωνήεν ή συνδυασμό) δίψηφο σύμφωνο : μπ, ντ, γκ, τσ, τζ διπλό σύμφωνο :ξ,ψ στιγμιαίο σύμφωνο: κ, π , τα Χάνουν το τελικό ν όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει απόοποιοδήποτε άλλο σύμφωνο. Το τελικό ν διατηρείται πάντα στο άρθρο των ,στο τροπικό επίρρημασαν και στην αόριστη αντωνυμία έναν.των φίλων σαν ζαρκάδιΕφάρμοσε αυτά που έμαθες: 1. Να συμπληρώσεις το οριστικό άρθρο το(ν) ή τη(ν) μπροστά από τα παρακάτω ουσιαστικά: ------ πατέρα ------- τζίτζικα -------- κήπο -------- ροδιά ------- αέρα ------- βατομουριά ------- πεταλούδα ------ μπαξέ ------- μέλισσα ------ φύση ------- περίπατο -------- εικόνα 2. Να διαγράψεις το τελικό ν όπου δε χρειάζεται: τον κήπο μην μπαίνεις τον Μενεξέ τον τζίτζικα την άνοιξη μην γυρίζεις σαν μέλισσα έναν ποιητή αυτήν χαιρέτησα μην φοβάσαι τον ήχο την φύση 3. Να συμπληρώσεις τα κενά με τα άρθρα που λείπουν: Ο Πάρης σκοτώνει ……… Αχιλλέα , αλλά σκοτώνεται κι αυτός από κάποιον Έλληνα. Με το σχέδιο του Οδυσσέα φτιάχνουν ………. Δούρειο Ίππο, ένα ξύλινο δηλαδή άλογο. Μέσα …………. κοιλιά του κρύφτηκαν 50 παλικάρια. Οι Τρώες το έσυραν ……………. πόλη νομίζοντας πως οι Έλληνες είχαν φύγει. Το βράδυ βγήκαν οι Αχαιοί αθόρυβα και άνοιξαν τις πύλες. Κανένας δε γλίτωσε από …………. σφαγή εκτός από ……………. Αινεία . Ο Μενέλαος πήρε ………… Ωραία Ελένη και γύρισαν …………. Σπάρτη. Σ. Γιαλουράκη Χρυσές Μυκήνες
  • 9. 4. Να γράψεις τα ουσιαστικά στην αιτιατική ενικού και στη γενική πληθυντικού:ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗ ΕΝΙΚΟΥ ΕΝΙΚΟΥ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΥ ο δρόμος το δρόμο των δρόμων ο τζίτζικας ο κήπος η μητέρα ο άνθρωπος ο φίλος η πεταλούδα η εικόνα Ο ΑΟΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ Ο ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΦΩΝΗΣ Ο Παρατατικός και ο Αόριστος λέγονται παρελθοντικοί χρόνοι, γιατί και οι δύο αναφέρονται στο παρελθόν, αλλά αυτό που δείχνουν έχει διαφορετική διάρκεια.  για μια στιγμή  Αόριστο  Έγραψα.  με διάρκεια  Παρατατικός  Έγραφα Ο Εξακολουθητικός και ο συνοπτικός μέλλοντας λέγονται μελλοντικοί χρόνοι , γιατί αναφέρονται στο μέλλον, στο αύριο, αλλά αυτό που δείχνουν έχει διαφορετική διάρκεια. για μια στιγμή  Συνοπτικός μέλλοντας θα γράψω με διάρκεια  Εξακολουθητικός μέλλοντας, θα γράφω
  • 10. ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ ΑΟΡΙΣΤΟΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ ΟΡΙΣΤΙΚΗ έγραψα να γράψω ___ θα γράψω έγραψες να γράψεις γράψε θα γράψεις έγραψε να γράψει ____ θα γράψει γράψαμε να γράψουμε ____ θα γράψουμε γράψατε να γράψετε γράψτε θα γράψετε έγραψαν να γράψουν ____ θα γράψουν ΕΡΓΑΣΙΑ : Να κλίνεις στο τετράδιό σου στις εγκλίσεις του αορίστου Ενεργητικής φωνής και στην οριστική του Συνοπτικού μέλλοντα τα ρήματα: χτυπώ, καθαρίζω , ανοίγω, κλαδεύω, παγώνω Ο ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ Ο ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ ΚΑΙ Ο ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ ΤΗΣ ΠΑΘΗΤΙΚΗΣ ΦΩΝΗΣ Τα ρήματα που έχουν κατάληξη -ομαι βρίσκονται στην παθητική φωνή. π.χ. δένομαι ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣντύνομαι ντυνόμουν θα ντύνομαιντύνεσαι ντυνόσουν θα ντύνεσαιντύνεται ντυνόταν θα ντύνεταιντυνόμαστε ντυνόμαστε θα ντυνόμαστεντύνεστε ντυνόσαστε θα ντύνεστεντύνονται ντύνονταν θα ντύνονται
  • 11. Να προσέχεις τις καταλήξεις -τε και -ται.-τε β πρόσωπο πληθυντικού αριθμού οριστικής Ενεστώτα ενεργητικήςφωνής.-ται γ΄ πρόσωπο ενικού αριθμού οριστικής Ενεστώτα παθητικής φωνής.π.χ Να ντύνετε καλά τα μικρά παιδιά, για να μην αρρωστήσουν. Η μητέρα μου ντύνεται πολύ κομψά. Εφάρμοσε αυτά που έμαθες:1. Να συμπληρώσεις τις καταλήξεις -τε ή -ται: Πρέπει να προσέξε…… γιατί η άσκηση δε λύνε…… με τον τρόπο πουνομίζε…. Το παιχνίδι αυτό δεν παόζε…… με τον τρόπο που το παίζε……. εσείς. Θέλε…… να καθίσε……. να παρακολουθήσε…….. πως γυρίζε…….. μια ταινία;Χρειάζε…… μεγάλη προσπάθεια για να φτάσε…… στο στόχο σας.Να κλίνετε στο τετράδιό σας στον Ενεστώτα, Παρατατικό καιΕξακολουθητικό μέλλοντα της Παθητικής φωνής τα ρήματα: βρίσκομαι,χρειάζομαι, έρχομαι ΤΑ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΑ Τα αριθμητικά επίθετα που φανερώνουν ορισμένο πλήθος απόπρόσωπα , ζώα ή πράγματα ονομάζονται απόλυτα αριθμητικά. π.χ. Τριάντα ημέρες, είκοσι μαθητές, τρεις σκύλοιΑπό τα απόλυτα αριθμητικά κλίνονται μόνο τα : ένας, μία, ένατρεις, τρίατέσσερις, τέσσεραΤα αριθμητικά δύο ή δυο και από το πέντε μέχρι το εκατό δενκλίνονται. Προσέχω την ορθογραφία:Τα απόλυτα αριθμητικά από το 13 ως το 19 γράφονται με μια λέξη.π.χ. δεκαπέντε , δεκαεφτάΤα απόλυτα αριθμητικά απ το 21 και εξής γράφονται με δύο λέξεις.Π.χ. είκοσι έξι , ενενήντα πέντεΤα εννιά , εννιακόσια και εννιακοσιοστός γράφονται με δύο ν.Τα ενενήντα, ενενηκοστός και ένατος γράφονται με ένα ν.
  • 12. Σύνθετες λέξεις με αριθμητικάΠολλές φορές χρησιμοποιούμε τα αριθμητικά ως πρώτα συνθετικά σεσύνθετες λέξεις. Τότε αλλάζουν και παίρνουν διαφορετική μορφή.  ένας , μία, ένα μονό-  μονοσύλλαβη  δύο  δισύλλαβη  τρία  τρισύλλαβη  τέσσερα  τετρασύλλαβηΤα αριθμητικά από το πέντε ως το ενενήντα εννέα έχουν το συνδετικόφωνήεν α ανάμεσα σε αυτά και το β΄ συνθετικό. Οχτάχρονος , πενηντάχρονοςΠροσέχω ακόμα: δισ- (δύο) , δυσ- (δύσκολα, άσχημα) δίτροχο, δύστυχοςΝα αντιγράψεις στο τετράδιο Εργασιών , από το βιβλίο σου σελ. 21 , τηνκλίση των αριθμητικών και να τα μάθεις πολύ καλά.Εφάρμοσε αυτά που έμαθες:1. Να γράψεις τους αριθμούς στη σωστή πτώση.(3) ______________ μαθητές, (1) ______________ σπιτιού(4) _____________ σάκες , (12) ______________ μολύβια(5) ______________ ανθρώπους , (1) _____________ δασκάλας(9) _____________παιδιών , (100) ____________ ευρώ(4) _______________ ανθρώπων, (3)_______________ ωρών2. Να γράψεις πώς λέγονται με μια λέξη: Η άδεια δέκα ημερών  δεκαήμερη άδεια Το σχήμα που έχει τρεις γωνίες  ……………………………………………………………………………… Το μολύβι που έχει δύο χρώματα  ……………………………………………………………………………… Η πολυκατοικία που έχει έξι ορόφους  …………………………………………………………………….. Το παιδί ηλικίας δύο χρόνων  ……………………………………………………………………………………… Η ομάδα που αποτελείται από πέντε άτομα  ………………………………………………………. Το άρθρο που έχει δυο στήλες  …………………………………………………………………………
  • 13. ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ 6η ΕΝΟΤΗΤΑ1. Να συμπληρώσεις το οριστικό άρθρο το(ν) ή τη(ν) μπροστά από τα παρακάτωουσιαστικά:______πατέρα ______τζίτζικα ______άρρωστο______μητέρα ______ράχη ______νταλίκα______γεωργό ______μνήμη ______ξεναγό______σκόνη ______Θεό ______νεράιδα2. Να διαγράψεις το τελικό ν απ’ όπου δε χρειάζεται:τον κήπο μην φωνάζεις αυτήν χαιρέτησατον χρόνο δεν ήρθε έναν συγγραφέατην ζωή μιαν πόρτα την ρωτώτην έξοδο σαν πούπουλο τον ψεύτη3. Να συμπληρώσεις τον παρακάτω πίνακα:(προσοχή στα πρόσωπα)Ενεστώτας Αόριστος Συνοπτικός μέλλονταςχτυπώ θα απλώσεις καθάρισεκοιτάζετε φύγαμε θα μείνουν4. Να βάλεις τα ρήματα της παρένθεσης στο σωστό τύπο του αορίστου και τουσυνοπτικού μέλλοντα:α) Ο Λευτέρης __________/__________ (ζητώ) χρήματα από τους γονείς του.β) Οι ιππότες __________/__________ (φορώ) τις πανοπλίες τους.γ) Εσύ __________/__________ (χαϊδεύω) τη γάτα;δ) Η Μαρία κι εγώ __________/__________ (τρομάζω) από το δυνατό θόρυβο.ε) Μόνοι σας __________/__________ (λύνω) το πρόβλημα;5. Να συμπληρώσετε τις καταλήξεις των ρημάτων με το σωστό τύπο –τε ή –ται:α) Πρέπει να προσέξε___ γιατί η άσκηση δε λύνε___ με τον τρόπο που νομίζε___.β) Ο Θωμάς ντύνε___ πολύ ωραία και μόνος του. Δεν είναι ανάγκη να τον ντύνε___εσείς.γ) Δε μαθαίνον___ εύκολα αυτά τα πράγματα. Θέλε___ να προσπαθήσε___ άλλη μιαφορά;δ) Το παιχνίδι αυτό παίζε___ αλλιώς, όχι όπως το παίζε___ εσείς.
  • 14. ε) Θέλε___ να καθίσε___ λίγο να παρακολουθήσε___ πώς επισκευάζε___ τοαυτοκίνητο;στ) Ο Κοσμάς κουράζε___ πολύ στη δουλειά. Μην τον κουράζε___ περισσότερο στοσπίτι.6. Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τα τακτικάαριθμητικά που φανερώνουν οι αριθμοί στις παρενθέσεις:α) Η Ελληνίδα αθλήτρια τερμάτισε ____________ (2), λίγο πιο πίσω από τηνΑμερικανίδα, που τερμάτισε ____________ (1).β) Ο πρωθυπουργός θα παραστεί στα εγκαίνια της ____________ ____________ (51)Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.γ) Ο Τζον Κένεντι ήταν ο ____________ ____________ (35) πρόεδρος των Η.Π.Α.δ) Ο Ιούλιος είναι ο ____________ (7) μήνας του έτους και ο Νοέμβριος είναι ο____________ (11).ε) Την ____________ ____________ (28) Οκτωβρίου γιορτάζουμε το έπος του 1940.7. Να γράψεις τους παρακάτω αριθμούς ολογράφως στη σωστή πτώση:(3) _______________μαθητές (2) ______________βιβλίων(1) _______________σπιτιού (3) ______________κυνηγών(10) ______________μολύβια (1) ______________δασκάλας(14) ______________αυγών (100) ____________ευρώ8. Να γράψεις με μία λέξη πώς λέγεται:η άδεια που διαρκεί δέκα μέρες: ______________η γυναίκα που έχει ύψος δύο μέτρα: ____________το σχήμα που έχει τρεις γωνίες: ____________η μπλούζα που έχει ένα χρώμα: ____________η επιτροπή που αποτελείται από πέντε μέλη: ____________το αυτοκίνητο που έχει τέσσερις πόρτες: ____________η πολυκατοικία που έχει έξι ορόφους: ____________9. Να φτιάξεις σύνθετες λέξεις χρησιμοποιώντας ως πρώτο συνθετικό το ημί-:ώρα: ______________ σφαίρα: ____________ διατροφή: ____________τελικός: ____________ στίχος: ____________ αργία: ____________υπόγειο: ____________ κύκλος: ____________ όροφος: ____________
  • 15. 10. Να γράψεις το απόλυτο και τακτικό αριθμητικό των παρακάτω αριθμών:Αριθμοί Απόλυτα Τακτικά12 ______________ αυγά ______________ παίκτης9 ______________ μαθητές ______________ σειρά21 ______________ άνθρωποι ______________ στήλη34 ______________ ευρώ ______________ αθλητής70 ______________ κουτιά ______________ όροφος93 ______________ βιβλία ______________ διάδρομος1000 ______________ καρφίτσες ______________ ράφι109 ______________ αυτοκίνητα ______________ αεροπλάνο ΔΥΣ- Ή ΔΙΣ- ;Τοποθετήστε τις λέξεις στη σωστή στήλη:δυσανάγνωστος, δυσανάλογα, δισέγγονο, δυσάρεστος, δυσβάστακτος,δισχίλιοι, δυσκολία, δυσκολονόητος, δίστομο, δυσλειτουργία,δυσαρέσκεια, δισεκατομμύριο, δισέλιδο, δίστιχο, δισύλλαβος,δυσεύρετος, δισυπόστατος, δίστηλος.Τοποθέτησε τις υπογραμμισμένες λέξεις στον πίνακα.Η Μαίρη Πόπινς με την περίεργη εμφάνισή της και την εξίσου περίεργησυμπεριφορά της, φτάνει στο σπίτι των Μπαγκς, με τα τέσσερα παιδιά.Τη Τζέην, τον Μίκαελ και τα δίδυμα Τζον και Μπάρμπαρα. Τα παιδιάτης οικογένειας, ακολουθώντας τη Μαίρη, συναντούν ιδιόμορφουςανθρώπους και ζουν πρωτόγνωρες συγκινήσεις. Ένας ζωγράφος τουςταξιδεύει μέσα στους ζωγραφικούς του πίνακες, όπου ζουν καιδραστηριοποιούνται με τη φαντασία τους. Ο θείος Περούκ τους βοηθά,με το γελαστικό του αέριο, να ζήσουν και να διασκεδάσουν ψηλά στοταβάνι του σαλονιού του, αφού το γέλιο απελευθερώνει παράξενεςδυνάμεις του ανθρώπου. Ένα σκυλάκι, ο Νεπομυκήνας, μια αγελάδα μεένα βασιλιά, τα ζώα ενός ζωολογικού κήπου που παίζουν το ρόλο τωνανθρώπων, ένα ψαρόνι που συζητά με τα δίδυμα μέχρι να γίνουν ενόςχρόνου, δίνουν την ευκαιρία στη Μαίρη και στα παιδιά να αποκτήσουνκαταπληκτικές εμπειρίες, με φαντασία και δημιουργικότητα.
  • 16. ΡΗΜΑΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ Ορθογραφική άσκηση στη ΓΛΩΣΣΑ κεφ.6 1. Συμπλήρωσε τα κενά με -ται ή -τε:«Το μωρό κοιμά…… , μη φωνάζε……» είπε η μαμά. - Μαμά, πεινάμε! - Το φαγητό ετοιμάζε……, μην γκρινιάζε…… και οι δυό σας!«Συνέχεια μας λέει, μη μιλά……, μην κάνε…… φασαρία, μην παίζε…… κοντά στομωρό» ψιθυρίζει ο Ηλίας στον αδερφό του. «Ως πότε πια θα γίνε…… ό,τι θέλει τομωρό; Μόνο μαζί του θα ασχολεί…… η μαμά;» παραπονιέ…… ο μικρός Γιαννάκης.Η Ραλλού σας θυμίζει τον κανόνα για την σωστή ορθογραφία του -ται ή –τε:Στην ενεργητική φωνή το β’ πρόσωπο πληθυντικού θέλει τε .Στην παθητική φωνή το γ’ πρόσωπο ενικού θέλει ται .
  • 17. Σύντομα: εσείς  -τε αυτός αυτή αυτό  -ταιπ.χ. Να πλένετε τα χέρια σας πριν το φαγητό. Το παιδί πλένεται μόνο του. Όταν γράφετε, να προσέχετε πώς γράφεται η κάθε λέξη. Ενότητα 6 «Το μεγάλο μυστικό» Ασκήσεις για τους χρόνους 1. Να συμπληρώσεις τον πίνακα βάζοντας στο ίδιο πρόσωπο και τους άλλους χρόνους.Ενεστώτας Παρατατικός Αόριστος Εξακολουθητικός Συνοπτικός Μέλλοντας Μέλλοντας συνεχίσαμε μαστίγωναν έκρυβαν θα σκοτεινιάσει κοιτάζαμε θα κρατάμε
  • 18. 2. Τα ρήματα των προτάσεων είναι σε λάθος χρόνο. Να ξαναγράψεις τις προτάσεις σωστά. Χθές όλο το απόγευμα θα καθαρίζει το σπίτι. ………………………………………………………………………………………………………………………………… Αύριο ξύπνησα στις 9 το πρωί. ………………………………………………………………………………………………………………………………… Θα μαζέψουν τα πράγματά τους και θα φύγουν το προηγούμενο βράδυ. ………………………………………………………………………………………………………………………………… Από την επόμενη εβδομάδα πηγαίνετε μαζί στο φροντιστήριο. ………………………………………………………………………………………………………………………………… Μεθαύριο όλη την ημέρα έτρεξα σε δουλειές. ………………………………………………………………………………………………………………………………… Κάθε χρόνο τα Χριστούγεννα στολίσαμε δένδρο. ………………………………………………………………………………………………………………………………… 3. Να μεταφέρεις τις προτάσεις στον Αόριστο και στον Συνοπτικό Μέλλοντα. Αγαπώ τη φύση και τα ζώα. ………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………… Το πρωί βουρτσίζω τα δόντια μου και χτενίζω τα μαλλιά μου.…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  • 19. Ενότητα 6 «Το μεγάλο μυστικό» - Ασκήσεις για τους χρόνους 4. Να γράψεις τους χρονικούς δείκτες στη σωστή στήλη ανάλογα με το τι φανερώνουν: (τώρα, αύριο, χθες, πέρσι, αργότερα, νωρίτερα, αυτή τη στιγμή, του χρόνου, την άλλη εβδομάδα, προχθές, την προηγούμενη μέρα) Παρελθόν Παρόν Μέλλον Δεν θα έχεις λύση για όλα τα κενά! 5. Σχημάτισε τις σύνθετες λέξεις ημί + διατροφή  ……………………………………… ημί + σελήνη  ……………………………………… ημί + διπλός  ……………………………………… ημί + διαφανές  ……………………………………… ημί + πολύτιμος ……………………………………… ημί + όνος  ……………………………………… ημί + φως  ……………………………………… ημί + ορεινός  ……………………………………… ημί + άγριος  ……………………………………… και συμπλήρωσε με αυτές τα κενά των προτάσεων. Προσοχή στον αριθμό και την πτώση! ≈ Το κολιέ είναι στολισμένο με ………………………………………………… λίθους. ≈ Καλημέρα! Θα ήθελα να αγοράσω σεντόνια για ………………………………………… κρεβάτι. ≈ Η σημαία του Πακιστάν αποτελείται από μια λευκή ……………………………………… και ένα αστέρι σε πράσινο φόντο. ≈ «Η τιμή του δωματίου με ………………………………… είναι 65 ευρώ τη βραδιά» ≈ Η Μαρία φορούσε ένα …………………………………… φόρεμα. ≈ Ο Τόνι ζούσε σε ένα ……………………………………… χωριό. ≈ Μέσα στο …………………………………………… της σπηλιάς, οι σταλαγμίτες μόλις που φαινόντουσαν.
  • 20. ≈ Υπάρχουν κάποιες φυλές ιθαγενών που ζουν σε ……………………………… κατάσταση. ≈ Στην καθαρεύουσα το μουλάρι λέγεται ………………………………… .6. Βάλε την ιστορία στη σωστή χρονολογική σειρά: Ένα παιδί, στην αρχαία Αθήνα, περιγράφει την πιο μεγάλη γιορτή της πόλης. Έξαφνα ακούστηκε το σάλπισμα, και άρχισε ο αγώνας. Τα φιλότιμα ζώα λεςκαι πετούν. Το χώμα μόλις το αγγίζουν. Τα πέταλά τους βγάζουν σπίθες. Θαρρείςπως είναι ένα σώμα με τον καβαλάρη και μια θέληση έχουν και οι δυο, πώς νακερδίσουν το βραβείο της νίκης. Όλοι ελπίζαμε πως θα νικούσαν τ’ άλογα τουΛεωκράτη· και οι ελπίδες μας βγήκαν αληθινές. Από τα έξι άλογά του, τα πέντενίκησαν. Ξημέρωσε η μεγάλη μέρα. Τα Παναθήναια άρχισαν από το πρωί με αγώνεςιππικούς, κοντά στον Ιλισό. Οι πλουσιότεροι Αθηναίοι είχαν στείλει εκεί τα 1καλύτερα άλογά τους. Τα οδηγούσαν οι γιοι τους, αν ήταν έφηβοι. Με πόση χάρηκαβαλίκεψαν οι όμορφοι νέοι τα περήφανα άλογά τους! Και πόσο εύκολα ταοδηγούσαν, γιατί ήταν έξυπνα και καταλάβαιναν μ’ ευκολία τι θέλει ο καβαλάρηςτους. Ανυπομονούσαν να παραβγούν στο τρέξιμο. Έπειτα από τους αγώνες ξεκίνησε και το πιο ωραίο μέρος στη μεγάλη αυτή, ηπομπή. Τρέξαμε κι εμείς γρήγορα να πιάσουμε θέση, για να δούμε καλά. Χιλιάδεςκόσμος ξεκινούσε από τον Κεραμεικό, να φέρει ως την Ακρόπολη τον νέο πέπλοτης θεάς. Τον πέπλο αυτόν τον είχαν υφάνει τα καλύτερα κορίτσια της Αθήναςκαι είχαν κεντήσει απάνω με τέχνη μεγάλα κατορθώματα της θεάς. Τελευταία έρχονταν πολλές σειρές παιδιά, όλα καλοκαμωμένα· φορούσανστενό χιτώνα και στο κεφάλι στεφάνι από τριαντάφυλλα. Ύστερα ήταν οιαντιπρόσωποι, που έστειλαν οι αποικίες επίτηδες για την πομπή. Κάθε συντροφιάέψελνε τον ύμνο στη θεά. Η πομπή προχωρούσε στην Ακρόπολη σιγά σιγά και μεμεγαλοπρέπεια. Στα πεζοδρόμια δεξιά κι αριστερά στέκονταν χιλιάδες κόσμος κιέραιναν με λουλούδια τον ιερό πέπλο της θεάς. Εμπρός εμπρός στην πομπή ήταν πολλές σειρές κορίτσια από τιςαριστοκρατικές οικογένειες. Ήταν ντυμένα όμορφα και φορούσαν στεφάνια απόκρίνους στα κεφάλια τους. Με τ’ άσπρα τους χέρια βαστούσαν στο κεφάλι τουςαπό ένα πανεράκι, που είχε μέσα όσα χρειάζονταν για τη θυσία. Ύστερα από τους ιππικούς αγώνες, άρχισαν τ’ άλλα αγωνίσματα, το πάλεμα,το τρέξιμο, το πήδημα, ο δίσκος, το κοντάρι. Το σχολείο μας πήρε τρία πρώταβραβεία. Ο Θεαγένης νίκησε στο κοντάρι, ο Κλεισθένης στο δίσκο κι εγώ στοτρέξιμο. Ένα όμορφο στεφάνι, καμωμένο με κλαδιά από την ιερή ελιά τηςΑθηνάς κι ένα θαυμάσιο πήλινο αγγείο με λάδι από την ίδια ελιά, ήταν το βραβείοτης νίκης μας. Πίσω από τα κορίτσια ακολουθούσαν γέροι σοβαροί, που οι άσπρες γενειάδεςτους κυμάτιζαν απάνω στους καθαρούς χιτώνες τους. Φορούσαν στο κεφάλι τουςστεφάνι από άσπρα τριαντάφυλλα και είχαν στα χέρια τους κλωνάρια από ελιά.Έπειτα απ’ αυτούς έρχονταν πολλές σειρές από ωραίους ανθοστολισμένουςάντρες· ήταν όλοι ψηλοί, λεβέντες, και κρατούσαν λόγχες κι ασπίδες, σα ναπήγαιναν στον πόλεμο. Πίσω απ’ αυτούς ακολουθούσαν οι έφηβοι, παλικάρια
  • 21. δεκαοχτώ χρονών, ντυμένοι πολύ όμορφα, άλλοι καβάλα σε ωραία άλογα και άλλοι πεζοί. Η μεγάλη γιορτή της θεάς κράτησε τέσσερεις μέρες. Την τελευταία έσφαξαν χιλιάδες πρόβατα και βόδια, έστρωσαν μεγάλα τραπέζια μέσα σε δημόσιους κήπους κι όλος ο λαός έφαγε και ήπιε. Ύστερα άρχισαν οι μουσικές, τα τραγούδια και οι χοροί, και κράτησαν ως το πρωί. Το βράδυ πήγα μαζί με τους γονείς μου στη λαμπαδηδρομία των εφήβων. Ο πρώτος έφηβος ανάβει τη λαμπάδα του από το βωμό, και τρέχοντας δίνει τη φλόγα στο δεύτερο, ο δεύτερος στον τρίτο, κι έτσι ως το τέλος. Αλίμονο σ’ όποιον αφήσει να του σβήσει η φωτιά του· τον βγάζουν έξω από τη σειρά, και όλο το πλήθος τον κυνηγά με φωνές περιπαιχτικές. ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ Ιστορίες παιδιών 1. Να μετατρέψετε το πιο κάτω κείμενο στον αόριστο και στον εξακολουθητικό μέλλοντα. Ο Ανδρέας μετά το σχολείο διαβάζει τα μαθήματά του. Βλέπειτηλεόραση, τα αγαπημένα του κινούμενα σχέδια. Παίζει με τη μεγαλύτερηαδερφή του διάφορα παιχνίδια. Όποτε μπορεί πηγαίνει στο πάρκο τηςγειτονιάς του και κάνει διάφορα αθλήματα. Όμως γυρίζει νωρίς στο σπίτι του.Τρώει κάτι ή πίνει το γάλα του και πέφτει για ύπνο ………………………………………………………………………… Αόριστος ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………Εξακολουθητικός …………………………………………………………………………Μέλλοντας ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………
  • 22. 2. Η Ραλού ήταν απρόσεχτη και έχυσε το γάλα του Αντρέα στο τετράδιό του. Μπορείς να τον βοηθήσεις να ξαναγράψει ότι σβήστηκε; ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΕΞΑΚ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣντρέπεσαι ντρεπόταν Θα ντρέπεστε ΑΟΡΙΣΤΟΣ εγκλίσειςΟριστική Υποτακτικήέπεσα πέσε Να πέσει 3. Να γράψετε το ή τον και τη ή την στις παρακάτω λέξεις έμπορο δήμαρχο Αλέξανδρο Μαρία ζητιάνο δρόμο Βουλή Αντιγόνη καραγκιόζη Γιάννη μπακάλη λέβητα Ελένη ψαρά Ελισάβετ άνθρωπο λαμπάδα Άγγελο τούρτα Ηρακλή φίλο κυρία Κώστα μπουκάλα Θεμιστοκλή δάσκαλο γάιδαρο Δήμητρα μπαταρία Παύλο κύριο ντροπή τζίτζικα τσιγκούνη μητέρα δασκάλα άντρα δήμο διάλογο συγκίνηση λέξη χοντρό λιγνό εχθρό φωτιά βράχο μάστορα λάμπα μηλιά κερασιά χτίστη λοχία γέφυρα παύλα αντάρτη Αλεξία ανταρσία νίκη θάλασσα ιστορία
  • 23. 4. Να γράψεις τα αριθμητικά επίθετα με γράμματα στο παρακάτω κείμενο: Στο σχολείο του Αντρέα φοιτούν (159) ……………………………………μαθητές. Υπάρχουν δηλαδή (12)…………………….. τάξεις. Τα πιο πολλά παιδιά πηγαίνουν στην (4) …………. Τάξη. Το μάθημα διαρκεί (45)……………….. ……….λεπτά, ενώ το διάλειμμα (15)………………….. λεπτά! Ο Ανδρέας από το σπίτι για το σχολείο θέλει (20) …………… λεπτά και του αρέσει να φθάνει από τους (1)……………. ! Στην τάξη του όμως είναι (3) ………………………. στα μαθηματικά και (6)……………. στην ιστορία.. Στα αγγλικά του όμως πήρε (99)………………………………….., με άριστα το(100)……………….. Λέτε να είναι (1) ………………..ή(2)………………… 5. Να γράψετε ένα άρθρο για την κινητή σχολική βιβλιοθήκη που έρχεται στο σχολείο σας. Οι πιο κάτω οδηγίες θα σας βοηθήσουν.Να ενημερώσετε τους ………………………………………..συμμαθητές σας για τηνβιβλιοθήκη …………………………………………………… …………………………………………………… …………………………………………………… …………………………………………………… ……………………………………………………Να αναφέρετε λίγα στοιχεία ……………………………………………………για τον τρόπο του δανεισμού ……………………………………………………των βιβλίων …………………………………………………… …………………………………………………… …………………………………………………… …………………………………………………… …………………………………………………… …………………………………………………… …………………………………………………… ……………………………………………………Να γράψετε για το εάν έχει ……………………………………………………βοηθήσει τους συμμαθητές ……………………………………………………σας αυτή η δραστηριότητα …………………………………………………… …………………………………………………... Αφού γράψετε το άρθρο να βάλετε τίτλο!
  • 24. 1. Να συμπληρώσεις το άρθρο το(ν) ή τη(ν) μπροστά απ’ τα ουσιαστικά.  ____ πατέρα  ____ μητέρα  ____ γεωργό  ____ σκόνη  ____ τζίτζικα  ____ ράχη  ____ μνήμη  ____ άρρωστο  ____ ξεναγό  ____ νεράιδα  ____ χρόνο  ____ ψεύτη  ____ δάσκαλο  ____ ψαρά  ____ κηπουρό  ____ δρόμο  ____ τόπο  ____ μηλιά  ____ αχλαδιά  ____ καμπάνα  ____ πατέρα  ____ μητέρα  ____ γεωργό  ____ σκόνη 2. Να μετατρέψεις το κείμενο στον αόριστο και στο συνοπτικό μέλλοντα.Το απόγευμα μαζί με τον αδερφό μου διαβάζουμε γρήγορα τα μαθήματά μας.Μετά βλέπουμε λίγο τηλεόραση και βγαίνουμε έξω για ποδόσφαιρο. Οι φίλοιμας τρέχουν και παίζουν μαζί μας. Το βράδυ φιλάμε τους γονείς μας καιξαπλώνουμε να κοιμηθούμε.ΑΟΡΙΣΤΟΣ ________________________________________________________________, ________________________________________________________________, ________________________________________________________________, ________________________________________________________________, ________________________________________________________________ ___ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ________________________________________________________________, ________________________________________________________________, ________________________________________________________________, ________________________________________________________________,
  • 25. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ 3. Να συμπληρώσεις τον παρακάτω πίνακα. ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣφωτίζεται χανόμαστε θα κρύβονταιανοίγεστε λουζόσουνζεσταινόμαστε θα σηκώνομαι 4. Να συμπληρώσεις τις καταλήξεις με –ται ή –τε Πρέπει να προσέξε____ γιατί η άσκηση δε λύνε____ όπως νομίζε____. Το παιχνίδι αυτό παίζε____ πιο γρήγορα, όχι όπως το παίζε____ εσείς. Ο Κοσμάς κουράζε____ πολύ στη δουλειά. Δε μαθαίνον____ εύκολα αυτά τα πράγματα. Θέλε____ να προσπαθήσε____ άλλη μια φορά; Θέλε____ για λίγο να δεί____ πώς επισκευάζε____ το αυτοκίνητο; Όταν περνά___ το δρόμο να προσέχε___ μήπως έρχε___ κάποιο αυτοκίνητο. 5. Να γράψεις τους αριθμούς της παρένθεσης ολογράφως στη σωστή πτώση.
  • 26.  (3) ______________________ μαθητές (1) ______________________ σπιτιού (10) ______________________ μολύβια (14) ______________________ καρέκλες (3) ______________________ κυνηγών (1) ______________________ δασκάλας (17) ______________________ μήλα (4) ______________________ ποτηριών6. Να αντικαταστήσεις στο κείμενο τους αριθμούς των παρενθέσεων με απόλυτα και τακτικά αριθμητικά. Μελβούρνη, 18 Μαρτίου 2009 Έγινε ο (1) …………………………… αγώνας της φετινής διοργάνωσης του πρωταθλήματος της Φόρμουλα 1. Τον αγώνα νίκησε ο Κίμι Ραϊκόνεν με Ferrari και χρόνο (1) ………….. ώρα, (25) ……………………………. λεπτά, (54) ……………………………………………… δευτερόλεπτα και (770) ………………………………………………………. χιλιοστά του δευτερολέπτου. Ο νικητής είχε μέση ωριαία ταχύτητα (224)……………………………………………… χιλιόμετρα την ώρα, ενώ ο (41) ………………………………………………… γύρος του ήταν ο ταχύτερος του αγώνα, με (1) ……………….. λεπτό, (19) ……………………………………. δευτερόλεπτα και (235) ………………………………………. χιλιοστά του δευτερολέπτου. (8) …………………….. δευτερόλεπτα αργότερα τερμάτισε ο Τζένσον Μπάτον με Brawn GP, ο οποίος κατετάγη (2) ………………………… και (17) …………………………………….. δευτερόλεπτα αργότερα ο Λούις Χάμιλτον με McLaren-Mercedes, που ανέβηκε στο (3) ………………………… σκαλί του βάθρου. Την έκπληξη έκαναν ο Φερνάντο Αλόνσο, που εγκατέλειψε τον αγώνα στον (9) ……………………………………… γύρο, μετά από βλάβη στο κιβώτιο ταχυτήτων, όπως και ο Φελίπε Μάσα στον (38) γύρο, μετά από ατύχημα.

 

 

© 2013 Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

Φτιάξε δωρεάν ιστοσελίδαWebnode